به زودی سیستم GPS در کره ماه راه اندازی خواهد شد! پیام بگذارید

امروزه بیشتر ما در حین کار با گوشی خود از GPS گوشی جهت مسیر یابی استفاده میکنیم.

اما این مسئله به ذهنتان خطور کرده است که فضانوردان در کره های دیگر این منظومه شمسی چگونه راه خود را به فضاپیما ها پیدا خواهند کرد؟.

به تازگی ناسا اعلام کرده است که در حالت ساخت و توسعه ی سخت افزاری یک سیستم GPS یا مسیر یاب برای کره ماه است!.

  • تعیین موقعیت با GPS چندان آسان هم نیست!

شاید فکر کنید که مسیریابی در کره ماه به همان آسانی مسیر یابی در یک خیابان است؛ سریع و دقیق!. اما در جواب باید گفت خیر، مسیر یابی آن هم در فاصله ای چند میلیون کیلومتری از سطح زمین کار سختی خواهد بود.

طبق پیش بینی ها، مدت زمانی که مکعب مسیر یابی یا NavCube قادر به ارسال اطلاعات و سیگنال ها به مدار ها و ماهواره های نزدیک زمین صرف میکند کسری از ثانیه است؛ اما همین اطلاعات پس از پردازش شدن جهت بازگشت به یک فضانورد زمانی معادل با 1.5 ثانیه از او خواهند گرفت.

شاید در نگاه اول این میزان زمان برای شما عددی کم باشد، اما در نوع و روش ساخت یک سیستم دریافت کننده ی سیگنال تأثیر به سزایی دارد.

  • نحوه مسیر یابی در فضا

مسیر یابی در فضا نسبت به دیگر اجرام آسمانی تقیباً آسان است. چرا که این کار به وسیله ستاره ها و موقعیت آن ها صورت میگیرد و از آن جایی که اکثراً ستاره ها دارای موقعیت ثابت در آسمان اند، به وسیله ی کسیدن یک خط فرضی از تمامی ستاره هابه اجرام دیگر میتوان موقعیت دقیق را متوجه شد.

فضانوردان با قرار دادن یک ستاره به عنوان ستاره علامت دار و مبدأ، یعنی همان ماهواره های موجود در مدار پایینی کره زمین، سیگنال های موقعیت یاب را دریافت و قابلیت تعیین مکان را برای دستگاه های موجود در فضا فراهم میکنند.

البته باید گفت اگر از خواندن این مطالب کمی گیج شده اید نگران نشوید؛ شما از مهندسان ناسا نیستید تا مجبور باشید تمامی معادلات را حل کنید!.

فضا نوردان نمیتوانند گوشی های هشومند خود را به فضا ببرند و از آن ها برای جهت یابی استفاده کنند. چون همان طور که گفتیم این گونه دستگاه های فقط از امواج درون زمین میتوانند اطلاعات را دریافت کنند و پروسه در این حالت کند میشود.

  • ناسا ناامید نخواهد شد!

با تمام چالش های پیش رو که ناسا با آن ها در ارتباط است، محققان آن قصد دارند به ساخت و توسعه یک مکعب مسیر یابی جدید تر و پیشرفته تر بپردازند. محققان ناسا میخواهند از مسیر یاب GPS به عنوان یک جایگزین در مقابل شبکه سیستم های اندازه گیری زمینی- ماهواره ای که انرژی و پهنای باند کمتری نیز میگیرد، استفاده کنند.

نام این وسیله جهت یاب جدید، Lunar NavCube است که در پایان سال میلادی به نمایش همگان قرار میگیرد و در اولین سفر به کره ماه جهت تست ارسال میشود!.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی : 09120341508 | پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 الی 24