مزایا و معایب روت کردن گوشی های اندروید پیام بگذارید

معایب روت کردن گوشی های اندروید به نظر برخی افراد به اندازه مزایای روت کردن آن نیست، اما در این مقاله به بررسی قدم به قدم این مساله خواهیم پرداخت.

روت کردن گوشی چیست؟

روت کردن (Root) عبارت است از فرایندی که به وسیله آن محدودیت ‌های اعمال شده روی گوشی هوشمند را بر می‌ دارید. با روت کردن گوشی دسترسی و کنترل کاملی بر روی تنظیمات تلفن هوشمند خود خواهید داشت.

در صورتیکه بخواهید، از تلفن هوشمندتان در سطحی دیگر استفاده کنید، مسلما روت کردن اولین گزینه پیش روی شماست. اولین مزیت روت کردن گوشی اندرویدی، دسترسی به تعداد بیشماری از اپلیکیشن‌ هاست که پیش از این باید بابت استفاده از خدمات آن ‌ها مبالغی را پرداخت می ‎کردید.

از طرف دیگر، برداشتن محدودیت‌ های مختلفی که توسط تولید کنندگان تلفن همراه یا مشاغل واسط و… برای استفاده کنندگان اندروید، اعمال شده است، از دیگر محسنات روت کردن تلفن هوشمند است. به طور خلاصه، Root کردن به شما امکان می ‌دهد از تلفن هوشمندتان به گونه‌ ای استفاده کنید، که دوست دارید، نه به صورتیکه برای شما تعریف شده است.

مزایای روت کردن گوشی اندروید

۱. نصب رام دلخواه بر روی گوشی اندرویدی

گوشی‌های هوشمند اندرویدی با رام از پیش نصب شده عرضه می ‌شوند. در برخی تلفن‌ های هوشمند، رام از پیش نصب شده به خوبی عمل نمی ‌کند یا محدودیت‌ های مخلتفی را برای استفاده از تلفن همراه شما به وجود می ‌آورد. از طرفی، برخی افراد ترجیح می‌ دهند، سریع ‌تر از کارخانه ‌های تولید کننده تلفن هوشمند، دست به ارتقای سیستم عامل خود بزنند، این عمل بدون روت کردن گوشی ممکن نیست.

۲. پاک کردن یا نصب اپلیکیشن ‌های اختصاصی

شرکت ‌های تولید کننده تلفن همراه، برخی اپلیکیشن‌ ها را به صورت پیشفرض بر روی گوشی‌ های اندرویدی نصب می ‌کنند. این اپلیکیشن ‌ها بعضا غیر قابل پاک کردن هستند و علاوه بر اشغال فضای تلفن هوشمند، موجب استفاده از منابع دستگاه شما می ‌شوند. از طرف دیگر، امکان نصب و استفاده از برخی اپلیکیشن‌ ها، توسط شرکت ‌های تولید کننده یا خدمات دهنده موبایل، محدود شده است. از طریق روت کردن گوشی اندرویدی، این محدودیت‌ ها از بین می ‌رود.

توجه داشته باشید، امکان نصب و استفاده از اپلیکیشن هایی که باید برای استفاده از آن ‌ها پول پرداخت کنید، با روت کردن گوشی به صورت رایگان برای شما فراهم می‌ شود.

۳. برداشتن محدودیت ‌های استفاده از تکنولوژی ‌های موجود در دستگاه

به عنوان مثال، شرکت‌ های خدمات دهنده اینترنت تلفن همراه –در برخی کشورها- در پلن‌ های نامحدود ترافیک حجمی خود، به اشتراک گذاشتن اینترنت دستگاه را با محدودیت مواجه نموده‌ اند. با روت کردن گوشی اندروید خود به آسانی می ‌توانید اینترنت دستگاه خود را به اشتراک بگذارید.

۴. استفاده از اپلیکیشن‌ های خاص

برخی از اپلیکیشن ‌ها تنها برای گوشی ‌های روت شده تولید شده و قابل استفاده هستند. این اپلیکیشن‌ ها به شما اجازه می‌ دهند، به تنظیمات پیشرفته‌‌ تری در گوشی خود دسترسی پیدا کنید. از دیگر مزایای روت کردن گوشی‌ های اندروید دسترسی به اپلیکیشن‌ هایی نظیر متوقف کننده تبلیغات است.

۵. بهینه نمودن استفاده از منابع تلفن هوشمند

با توقف اجرا یا پاک نمودن برنامه‌ های از پیش نصب شده، علاوه بر افزایش حجم مفید ذخیره دستگاه، مدت زمان استفاده از باتری گوشی را نیز افزایش می ‌دهید. از طرف دیگر، با انجام تنظیمات پیشرفته، قادرید میزان مصرف دیگر منابع، نظیر پردازنده را کنترل کنید و از این طریق اقدام به نصب و استفاده از اپلیکیشن ‌هایی کنید که پیش از این برای شما مقدور نبود.

معایب روت کردن گوشی های اندروید

اما روت کردن گوشی همانند سکه، دو رو دارد. برخی معایب روت کردن گوشی های اندروید در ادامه مطلب به صورت اختصاری آمده است. به هر حال، نمی ‌توان نسخه واحدی را برای تمام افراد پیچید و روت کردن یا نکردن گوشی را به آن‌ ها توصیه کرد، بلکه هر فردی با توجه به نیازها و میزان تخصص خود می تواند در این مورد تصمیم گیری نماید.

۱. از بین رفتن گارانتی گوشی

در اکثر موارد پس از روت کردن گوشی، گارانتی تلفن همراه از بین می ‌رود. بنابراین بهتر است تا اتمام مدت زمانی که برای گارانتی گوشی از پیش تعیین شده است، آن ‌را روت نکنید. البته در صورتیکه روحیه ماجراجویانه ‌ای دارید، می ‌توانید این توصیه را نادیده بگیرید!

۲. از کار افتادن گوشی

هر چند در صورتیکه دستورالعمل‌ های مربوط به روت کردن گوشی را مو به مو انجام دهید، امکان بروز چنین حادثه ‌ای بسیار اندک است، ولی به هرحال نمی‌ توان این احتمال را نادیده گرفت. به هرحال قبل از روت کردن تلفن هوشمند، حتما از تمام اطلاعات موجود در گوشی بک آپ تهیه نمایید.

۳.  مشکلات امنیتی

بزرگترین عیب روت کردن گوشی اندروید قرار گرفتن در معرض تهدید هکرها است. پس از روت کردن گوشی، مجبورید نسخه تغییر یافته برخی از اپلیکیشن ‌ها را نصب کنید. چراکه برخی سازندگان و توسعه دهندگان اپلیکیشن ‌های اندروید نصب آن‌ ها را بر روی گوشی ‌های روت شده با محدودیت رو به رو کرده اند. اپلیکیشن ‌های تغییر یافته، ممکن است حاوی بدافزارهای مختلفی باشند که امنیت اطلاعات شخصی یا مالی شما را به خطر می‌ اندازند.

۴. کاهش عملکرد گوشی

هرچند یکی از مهم ‌ترین منافع روت کردن گوشی اندروید بهبود عملکرد تلفن هوشمند است، اما در برخی موارد روت کردن گوشی نه تنها موجب افزایش سرعت و بهره‌ وری آن نمی‌ شود، بلکه شما را با کاهش شدید سرعت و عملکرد تلفن همراه نیز رو به رو می ‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی : 09120341508 | پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 الی 24