فست شارژ

تفاوت فست شارژ با شارژر معمولی، کدام بهتر است؟ پیام بگذارید

امروزه اکثر تلفن‌های هوشمند به شارژری با قابلیت فست شارژ مجهز هستند و تقریباً هر گوشی که روانه بازار می‌شود دارای این قابلیت است، اما این ویژگی چه تاثیری بر باتری گوشی می‌گذارد؟ قبل از شارژرهای سریع، شارژری که در پکیج گوشی قرار داشت، شارژر معمولی بود که امروزه همان شارژر‌ها، بسیار آهسته به نظر می‌آیند. اما این شارژرهای جدید قطعاً تاثیر متفاوتی بر باتری می‌گذارند، در ادامه با ما همراه باشید تا با تفاوت فست شارژ با شارژر معمولی آشنا شویم و مزایا و معایب هر کدام را بررسی کنیم.

مزایا و معایب فست شارژ

از مزایای شارژ سریع می‌توان موارد زیر را نام برد:

1. صرفه جویی در زمان: همیشه این جمله را شنیده‌ایم که وقت طلاست؛ در دنیایی که ثانیه‌ها با ارزش هستند و زندگی ما به استفاده از گوشی‌های هوشمند گره خورده است، این قابلیت می‌تواند یک مزیت بسیار بزرگ باشد تا در زمان صرفه جویی کنیم. امروزه گوشی‌های موبایل باتری‌های بزرگی که دارند که در صورت استفاده از شارژر معمولی ممکن است ۳ تا ۵ ساعت طول بکشد تا کامل شارژ شود، اما با شارژر فست شارژ بسیار سریع‌تر این اتفاق می‌افتد و می‌توانید در کمتر از ۳۰ دقیقه تا ۵۰ درصد گوشی خود را شارژ کنید.

2. کنترل توسط مکانیزم هوشمند: با توجه به اینکه فست شارژها ولتاژ بیشتری را به باتری گوشی وارد می‌کنند، باعث بالا رفتن دمای آن و داغ شدن باتری گوشی می‌شوند، در این مرحله گوشی هوشمند، جریان ورودی به دستگاه را کاهش داده و با این کار باعث جلوگیری از داغ شدن بیش از حد و آسیب به باتری و سایر سخت افزارهای گوشی می‌شود.

3. استفاده از گوشی در مدت زمان طولانی‌تر: باتری در تلفن‌های هوشمندی که از فست شارژ پشتیبانی می‌کنند، ظرفیت بسیار بیشتری دارد و باعث می‌شود تا با یکبار شارژ کردن، بتوان مدت زمان بیشتری از گوشی استفاده کرد.

درست است که این روش مزایای زیادی دارد اما معایبی هم دارد که باید به آن‌ها نیز توجه کرد؛ مهم‌ترین عیب این شارژر به شرح زیر است:

• به مرور زمان باعث آسیب به باتری گوشی می‌شود: همانطور که گفته شد، این نوع شارژر می‌تواند دمای باتری را بالا ببرد، حتی با وجود مکانیزم کنترل کننده دما، این حرارت به مرور زمان باعث آسیب به باتری و کاهش عمر آن می‌شود.

• علاوه بر آن شارژ‌سریع این دیدگاه را به صاحبان تلفن‌های هوشمند می‌دهد که اگر خیلی زیاد و طولانی مدت هم با گوشی کار کنند، به‌راحتی می‌توانند در کمتر از یک ساعت آن را دوباره شارژ کنند، همین دیدگاه باعث می‌شود تا بدون در نظر گرفتن چرخه شارژ گوشی، مرتبا آن را به شارژ بزنند؛ این چرخه مکرر تخلیه باتری و پر شدن آن، عمر باتری را کاهش می‌دهد؛ زیرا هر باتری دارای تعداد مشخصی چرخه شارژ است.

تفاوت فست شارژ و معمولی

مزایا و معایب شارژر معمولی

شارژر معمولی نیز مزیت‌ها و معایبی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. از مزایای این شارژر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. عمر طولانی‌تر باتری: همانطور که گفته شد، در فست شارژ به علت ایجاد گرما در طولانی مدت باتری آسیب می‌بیند، اما در این شارژر هنگام شارژ گوشی، گرمای اضافه تولید نمی‌شود و عمر باتری تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد؛ اولین مزیت در گوشی‌های با شارژر معمولی، عمر باتری طولانی‌تر است. علاوه بر آن، شارژ کردن گوشی با این شارژرها زمان‌بر است، به خصوص در مواردی که ظرفیت باتری بالا است، استفاده کننده از آن گوشی می‌داند که برای پر شدن دوباره باتری باید ساعت‌ها صبر کند، پس ناخودآگاه با احتیاط بیشتری از گوشی استفاده می‌کند تا دیرتر شارژ آن تخلیه شود و همین موضوع نیز بر عمر باتری تاثیر گذار است.

2. مقرون به‌صرفه است: خرید این شارژرها در صورت خراب شدن هزینه بسیار کمتر از شارژرهای فست شارژ دارد.

باتری آیفون

با وجود مزیت‌های خوب این شارژرها، معایبی هم دارند که خوب است به یکی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم:

• مدت زمان طولانی شارژ: هرچه ظرفیت باتری شما بیشتر باشد زمان بیشتری برای شارژ شدن آن صرف می‌شود؛ در صورتی که هم‌زمان با شارژ شدن از تلفن همراه خود استفاده می‌کنید مدت زمان شارژ شدن آن طولانی‌تر می‌شود.

از طرفی دیگر با توجه به مدت زمان طولانی شارژ شدن، نمی‌توانید برای کار و مصارف سنگین از این گوشی استفاده کنید؛ زیرا به دلیل استفاده زیاد همچنین استفاده از برنامه‌هایی که باعث تخلیه بیشتر باتری می‌شوند، با سرعت زیاد شارژ آن خالی می‌شود و دوباره باید ساعت‌ها منتظر بمانید.

فست شارژ با شارژر معمولی چه تفاوت‌هایی دارد؟

گوشی برای شارژ شدن ولتاژ مشخصی را نیاز دارد. یک شارژر ساده ولتاژ پایین و ثابتی را برای گوشی تامین می‌کند که به آن حالت شارژ معمولی می‌گویند، اما اگر این شارژر بیش از مقدار ولتاژ شارژرهای معمولی، جریان الکتریکی را برای گوشی بیاورد، باعث می‌شود تا تلفن شما در بازه معینی از شارژ، بین ۵۰ تا ۸۰ درصد خیلی سریع شارژ شود، سپس سرعت شارژ آن آهسته‌تر می‌شود. در ادامه به فرق شارژر معمولی با فست شارژ می‌پردازیم.

• فرق کابل فست شارژ با معمولی چیست؟

همه کابل‌ها از بیرون یک شکل به نظر می‌رسند اما در داخل کابل ساختارها متفاوت است، همین تفاوت‌ها است که سرعت آن را تعیین می‌کند و همه چیز به توانایی سیم برای حمل ولتاژ برمی‌گردد. سرعت کابل‌ها بر اساس نوع USB استفاده شده در آن، میکرو USB آن و تعداد پین میکرو USBهای به کار رفته در آن تعیین می‌شود؛ به عنوان مثال ۳.۰usb سرعت انتقال بالایی دارد یا USB تایپ C از میکرو USBهای معمولی سرعت شارژ بیشتری دارد.

• فرق آداپتور شارژر معمولی با فست شارژ چیست؟

آداپتور فست شارژ تفاوت محسوسی با آداپتور شارژر معمولی ندارد، تنها از روی مشخصات درج شده بر روی آداپتور می‌توان تشخیص داد که فست شارژ است یا خیر. برای تشخیص آن به مشخصات درج شده روی آداپتور دقت کنید، گزینه output ولت و آمپر خروجی آن را مشخص کرده است. میزان خروجی ۵ ولت و ۱ آمپر برای شارژر‌های معمولی می‌باشد و هرچه عدد آمپر آن بالا باشد به معنی شارژ سریع‌تر آن است.

آیا از فست شارژ می‌توان در هر گوشی استفاده کرد؟

همه گوشی‌های هوشمند از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کنند؛ نه تنها شارژر شما باید از نوع شارژ سریع باشد بلکه گوشی شما نیز باید از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی کند. استفاده از شارژر فست برای گوشی معمولی باعث نمی‌شود که آن گوشی سریع‌تر شارژ شود.

همچنین بخوانید: خرید شارژر شیائومی از فروشگاه معتبر جی اس کالا

 

آیا استفاده از تکنولوژی شارژ سریع به باتری آسیب وارد می‌کند؟

در خصوص این موضوع پیش از این هم صحبت کرده‌ایم. باید این نکته را ذکر کرد که شارژ سریع، در صورتی که تلفن همراه از تکنولوژی کنترل هوشمند برخوردار باشد، پیش از بالا رفتن دما، ولتاژ کاهش می‌دهد تا دمای باتری را تعدیل کند و پس از صد در صد شدن شارژ باتری ولتاژ را قطع می‌کند و در نهایت باعث می‌شود که فست شارژ آسیب جدی و مستقیم به باتری وارد نکند؛ از طرفی دیگر با وجود بالا رفتن دمای باتری و شارژ مکرر عمر باتری کاهش می‌یابد. صرفاً در صورتی‌که اجازه ندهید شارژ باتری به صفر برسد سپس بخواهید برای شارژ اقدام کنید و مرتباً تلفن خود را شارژ نکنید، کمک می‌کنید تا باتری گوشی شما عمر طولانی‌تری داشته باشد. از اینکه در یکی از مقالات جی اس کالا همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. برای مطالعه مقالات بیشتر در حوزه تکنولوژی به بخش مقالات وبسایت ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی : 09120341508 | پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 الی 24