درست کردن پاوربانک

آموزش ساخت پاوربانک 2

باتوجه به تولید و استفاده بیش از اندازه از گوشی‌‍‌های هوشمند، کمپانی‌های تولیدکننده این گوشی‌ها در تلاش هستند که از باتری‌های قدرتمند برای نگهداری بیشتر شارژ گوشی استفاده کنند؛ اما هر چقدر هم این کمپانی‌ها از باتری‌های قوی برای تولید گوشی‌ها استفاده کنند، باز هم نیاز مبرم به یک منبع تامین باتری احساس می‌شود؛ ولی یکی از مشکلاتی که همه افراد با آن روبه‌رو هستند،  این است که برای شارژ کردن باتری در هر مکان و زمانی به برق شهری دسترسی ندارند؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم آموزش ساخت پاوربانک را در کنار کادر مجرب جی اس کالا در اختیار شما قرار دهیم.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شد، ساخت پاور بانک را به شما آموزش دهیم، این است که برخی از افراد علاقه‌‍‌مند هستند تا با سازوکار پاوربانک‌ها آشنا شوند؛ علاوه‌بر آن هزینه زیادی را هم بابت خرید آن پرداخت نکنند.

ساخت پاور بانک به همراه فوت کوزه‌گری

وسایل درست کردن پاوربانک
اکثر افراد می‌خواهند نحوه ساخت پاوربانک را آموزش ببینند.

تصور تعداد زیادی از افراد درباره ساخت پاوربانک‌ها این است که این پاوربانک‌ها از باتری موبایل، سیم و چراغ LED درست شدند؛ این تصور تا حدی درست است؛ اما کامل نیست؛ زیرا برای ساخت پاوربانک به اجزای بیشتری نیاز دارید که در ادامه به صورت کامل در مورد آن توضیح می‌دهیم.

در قدم اول برای ساخت پاوربانک، نیاز به چند باتری قلمی دارید که از قابلیت شارژ شدن هم برخوردار باشند؛ به صورت کلی هر نوع باتری که قابلیت شارژ کردن داشته باشد برای ساخت پاوربانک مناسب است. علت استفاده از چندین باتری برای ساخت پاوربانک این است که از مجموع ولتاژ یا جریان این تعداد باتری، جریان مناسبی برای پاوربانک داشته باشید. یکی از سوالات متداولی که اکثر کاربران از ما می‌پرسند این است که آیا امکان ساخت پاوربانک با باتری گوشی ممکن است؟ در پاسخ به این افراد باید بگوییم بله. امکان ساخت پاوربانک با باتری گوشی نیز وجود دارد.

وسایل مورد نیاز برای ساخت پاور بانک

  • باتری قابل شارژ؛
  • نگه‌ دارنده باتری؛
  • قاب پلاستیکی؛
  • لوازمی مانند چسب حرارتی؛ هویه؛ سیم؛ سیم‌چین؛ پیچ‌گوشتی؛ لحیم؛ دریل و مته؛
  • بورد مبدل (مدار بوست).

نحوه بستن باتری پاوربانک

نحوه بستن باتری پاوربانک به دو صورت انجام می‌شود:

  • موازی بستن باتری؛
  • سری بستن باتری.

موازی بستن باتری پاوربانک

موازی بستن باتری باعث افزایش شدت جریان نهایی باتری می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید پاوربانکی که می‌سازید از شدت جریان بالایی برخوردار باشد، باتری آن را به صورت موازی ببندید و از روشی که به شما آموزش می‌دهیم، پیروی کنید؛ یعنی قسمت + باتری را به قسمت + و قسمت _ را به قسمت _ باتری ببندید.

سری بستن باتری پاوربانک

سری بستن باتری سبب افزایش شدت ولتاژ باتری می‌شود؛ پس اگر تصمیم دارید پاوربانک شما از شدت ولتاژ بالایی برخوردار باشد، باید قسمت + باتری را به سمت _ باتری وصل کنید؛ البته نکته‌ای که حائز اهمیت است، این است که در انتخاب باتری دقت کنید و از باتری‌های باکیفیت برای درست کردن پاوربانک بهره ببرید تا کارایی لازم را برایتان فراهم کنند.

همچنین بخوانید: روش صحیح شارژ باتری موبایل

استفاده از برد الکتریکی در ساخت پاوربانک

باتری پاور بانک ها
برای درست کردن پاوربانک از مدار بوست استفاده کنید.

قدم بعدی انتخاب برد الکتریکی برای درست کردن پاوربانک است؛ بنابراین باید از یک برد الکتریکی با پورت خروجی و ورودی Micro USB و USB در ساخت شارژر همراه استفاده کنید؛ در نظر داشته باشید که داشتن Micro USB یا Type B بسیار ضروری است؛ زیرا از طریق این سوکت‌ها قادر به شارژ کردن گوشی خود هستید.

برای درست کردن پاوربانک نیاز دارید از مدار افزایش ولتاژ یا مدار مبدل بوست استفاده کنید؛ این مدار وظیفه دارد که مبدل DC را به DC تبدیل کند و میزان ولتاژ ورودی را به حد قابل قبولی افزایش دهد؛ برای مثال تصور کنید می‌خواهید یک باتری 1.5 ولتی را به عنوان ورودی وصل کنید، جریان وردی، معادل با 1.5 ولت است و جریان خروجی 5 ولت است.

نکته: توان الکتریکی پاوربانک برابر است با حاصل‌ضرب جریان در ولتاژ؛ هر چه میزان ولتاژ بیشتر می‌شود، جریان الکتریکی کاهش می‌یابد.

نکته: برد الکتریکی باعث افزایش ولتاژ باتری‌ها نیز می‌شود.

برای ساخت پاوربانک از مراحل زیر پیروی کنید:

  • با استفاده از نگه دارنده باتری، باید باتری‌ها را به صورت موازی به یکدیگر وصل کنید؛
  • یک سیمی که دارای ضخامت مناسبی است انتخاب کنید؛ سپس سیم را به صورت موازی به باتری متصل کنید (لحیم کنید)؛
  • قسمت مثبت سیم را به قسمت مثبت برد الکتریکی وصل کنید؛ سپس قسمت منفی سیم را به قسمت منفی برد الکتریکی ببندید؛
  • از یک کیس برای نگهداری مدار بوستر استفاده کنید؛
  • بهتر است از کیس‌هایی استفاده کنید که دارای بوستر هستند تا فقط باتری را داخل آن قرار دهید.

ساخت پاوربانک با باتری لپ‌تاپ

باتری‌های لپ‌تاپ از چندین باتری قلمی که از قابلیت شارژ شدن بهره‌مند هستند، ساخته شدند؛ این باتری‌ها معمولا به صورت سری بسته می‌شوند و در صورت خرابی، تمام باتری‌ها از کار نمی‌افتند؛ بلکه فقط تعداد مشخصی دچار خرابی می‌شوند؛ بنابراین همیشه دو یا سه تا باتری سالم در بین باتری‌های لپ‌تاپ پیدا می‌شود که با کمک آن می‌توانید پاوربانک بسازید.

مزایای ساخت پاوربانک چیست؟

  • با هزینه بسیار کم می‌توانید صاحب پاوربانک شوید؛
  • اگر دچار خرابی شوند، ممکن است بتوانید آن‌ها را تعمیر کنید.

آیا پاوربانک‌های دست‌ساز به گوشی آسیب می‌رسانند؟

راهنمای ساخت پاوربانک
توصیه می‌کنیم از پاوربانک‌های باکیفیت جی اس کالا استفاده کنید.

اگر صادقانه بخواهیم با شما صحبت کنیم، قطعا پاوربانک‌هایی که توسط یک شرکت مطرح با رعایت اصول مهندس طراحی و تولید می‌شوند، نسبت به پاوربانک‌هایی که توسط افراد ناشناس درست می‌شوند، زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند؛ پاوربانک‌های برندهای مطرح توسط کارشناسان مهندسی به‌طور پیوسته بررسی می‌شوند تا هیچ‌گونه مشکلی برای گوشی یا سایر وسایل الکترونیکی ایجاد نکنند.

توصیه می‌کنیم پس از آشنایی با نحوه ساخت پاوربانک حتما سری به مقاله راهنمای خرید پاوربانک بزنید و براساس نکات مهمی که در آن قید کردیم از مراکز فروش معتبری هم‌چون جی اس کالا، پاوربانک مناسبی برای خود خریداری کنید.

  • پاوربانک‌های دست‌ساز، معمولا از باتری‌های دست‌ دومی که کیفیت و قابلیت خود را از دست دادند، درست می‌شوند که ممکن است توانایی کافی برای شارژ کردن گوشی را نداشته باشند و یا زمان شارژ کردن باتری را افزایش دهند.
  • پاوربانک‌هایی که از باتری ضعیف درست می‌شوند، علاوه‌بر اینکه از باتری ضعیفی برخوردار هستند، جریان ضعیف‌تری را هم تحویل می‌دهند که این امر موجب آسیب‌رسانی به باتری‌ گوشی می‌شود.

از اینکه تا انتهای این مقاله در کنار کادر مجرب مجموعه جی اس کالا بودید سپاس‌گزاریم؛ همان‌طور که در طول مقاله هم گفتیم، بهتر است به جای درست کردن پاوربانک از پاوربانک‌های با کیفیتی که در فروشگاه جی اس کالا به فروش می‌رسند استفاده کنید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به صفحه محصولات جی اس کالا مراجعه کنید.

یک نظر

  1. من یه دونه پاور کامپییوتردارم سالم هم هست میتونم باهاش پاوربانک درست کنم کدوم قسمتش به دردم میخوره

  2. سلام میشه الگو یا … قاب پلاستیکی رو برای من بفرستین تا بتونم با cnc در بیارم ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی : 09120341508 | پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 الی 24