علل خرابی کابل شارژر

علل خرابی کابل شارژر چیست؟ 3

دنیای امروز را بدون شارژرها نمی‌توان تصور کرد. کابل‌های شارژر علاوه بر اتصال دستگاه با منبع تغذیه برای اتصال هاردهای اکسترنال و موارد انتقال دیتا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع از کابل‌ها به طور گسترده در زندگی روزمره استفاده می‌شود، بنابراین طبیعی است که با برخی از خرابی‌ها و آسیب‌ها همراه باشد. علل خرابی کابل شارژر می‌تواند متنوع باشد و در هر کابل با کابل دیگر تفاوت داشته باشد، اما برخی از این علل متداول هستند و برای بسیاری از کابل‌ها رخ می‌دهند. خراب شدن کابل شارژر تا حد زیادی به نوع استفاده شما از آن نیز وابسته است. اما به طور کلی می‌توان علت‌های خرابی به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم‌بندی کرد.

علت اصلی خراب شدن کابل شارژر

این دلایل رایج‌ترین علت‌ خراب شدن کابل شارژرها هستند که ممکن است برای شما نیز به دفعات اتفاق بیفتند.

استفاده نادرست از کابل شارژر:

کابل‌های شارژر از قطعاتی هستند که اکثر کاربران به آن‌ها توجه نکرده و مراقب استفاده از آن نیستند. در واقع این کابل‌ها مدام در معرض کشیدگی، گره‌خوردگی و خطرات این چنینی هستند. کشیده شدن کابل موجب قطعی در سیم‌های داخلی شده و کابل را به طور کلی از کار می‌اندازد. بنابراین به کابل خود توجه داشته و هنگام استفاده با ملایمت با آن رفتار کنید.

اتصال و قطع کابل شارژر:

یکی دیگر از علل خرابی کابل شارژر می‌تواند نحوه اتصال و کشیدن آن از دستگاه باشد. اگر کابل را به درستی متصل نکنید یا هنگامی که می‌خواهید اتصال را قطع کنید آن را محکم و نادرست از دستگاه خود جدا کنید، به کابل آسیب وارد کرده و ممکن است حتی آن را از کار بیندازید.

فشارهای بی‌مورد وارده بر کابل شارژر:

کابل شارژر خود را هرگز در معرض فشارهای زیاد مانند پیچاندن و… قرار ندهید. این فشارها ممکن است کابل شما را چه از داخل و از چه خارج دچار آسیب‌دیدگی یا حتی پارگی کرده و موجب خرابی آن شود.

برخورد رطوبت و مایعات به کابل های شارژر:

یکی دیگر از مواردی که کابل‌های شارژر را در معرض خطر قرار می‌دهد و بسیار رایج نیز بوده، تماس این کابل‌ها با مایعاتی مانند آب است. حتی در صورتی که دست شما رطوبت دارد، نباید با کابل شارژر خود برخورد داشته باشید. اگر می‌خواهید طول عمر این قطعه خود را بالاتر ببرید، از برخورد و تماس هرگونه رطوبت و مایعات با آن‌ها جلوگیری کنید.

دمای نامناسب نگهداری از کابل های شارژر:

اغلب ما بعد از اینکه دستگاه خود را شارژ کردیم شارژر و کابل آن را در پریز برق رها می‌کنیم. این کار بسیار خطرناک بوده و نوسانات برق می‌تواند یکی از علل خرابی کابل شارژر شما باشد. اگر به شارژر خود نیاز ندارید آن را از پریز جدا کنید. البته فراموش نکنید که برای نگهداری از کابل باید مکانی را انتخاب کنید که دمای مناسبی داشته باشد. هرگز آن‌ها زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید. هرچند که دمای سرد نیز مانند دمای گرم برای کابل شارژر مضر است.

له شدن کابل شارژر:

دلیل خرابی کابل شارژر شما می‌تواند له شدن آن باشد. به عنوان مثال در صورتی که کابل در معرض فشار اجسام سنگین قرار داشته باشد، کابل له شده و احتمال از کار افتادن آن بسیار بالا است. بهترین کار این است که کابل شارژر خود را روی زمین و… رها نکرده و به خوبی از آن مراقبت کنید. کابل شارژر یک کالای مصرفی است و با خرابی نیز همراه است، اما مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم می‌توانید آسیب به آن‌ها را جدی‌تر کرده و طول عمر مفید این قطعه را به شدت کاهش دهد.

له شدن کابل شارژر

علت فرعی خراب شدن کابل شارژر

مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم اصلی‌ترین عواملی هستند که یک کابل شارژر را با مشکل مواجه می‌کنند. با این حال علت‌های فرعی نیز برای این اتفاق وجود دارند که بهتر است با آن‌ها نیز آشنا شوید.

تقلبی بودن کابل شارژر:

از علل خرابی کابل شارژر می‌توان به اصل نبودن کابل اشاره کرد که بسیار نیز اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه این کالا مصرفی است و تمامی افراد حتی بیش از یکی از آن را دارند، جنس‌های تقلبی نیز در بازار انبوه است. متاسفانه این کابل شارژرها علاوه بر اینکه طول عمر بسیار کوتاهی دارند و خیلی زود از کار می‌افتند، حتی برای دستگاه شما نیز مضر بوده و می‌تواند به آن خسارات جبران ناپذیری وارد کند. بنابراین هنگام خرید به اصل بودن کالا خود توجه داشته و از فروشگاهی معتبر آن را تهیه کنید.

جنس کابل شارژر:

تفاوتی ندارد که دستگاه شما اندرویدی یا آیفون باشد، کابل شارژر آیفون و کابل شارژر سامسونگ و سایر دستگاه های اندرویدی می‌تواند جنس‌های مختلفی داشته باشد. جنس برخی از آن‌ها از PVC است که رایج‌ترین متریال به کار رفته برای ساخت کابل‌های شارژر است. این جنس غیرقابل اشتعال بوده و در برابر آب و هوا بسیار مقاوم است. با این حال برخی از تولید کنندگان از مواد TPE برای ساخت کابل‌ها استفاده می‌کنند که پلاستیکی است و خاصیت ارتجاعی دارد. ضمن اینکه TPEها استحکام بسیار خوبی داشته و با محیط زیست نیز سازگاری دارند. در واقع این کابل‌ها قابل بازیافت هستند، به همین دلیل اغلب کابل شارژرهایی که این روزها تولید می‌شود از این جنس است.

جنس دیگری که کابل‌ها دارند، نایلونی است. در این جنس نایلون که از یک ماده خاص تهیه می‌شود به کابل‌های شارژر اضافه می‌شود تا هسته مسی داخلی آن‌ها با کشش‌های خارجی دچار آسیب‌دیدگی نشود. این کابل‌ها بسیار قوی و محکم هستند و کاربردهای بسیاری دارند.

خطرات استفاده از کابل شارژر خراب بسیار بالا است و در بدترین حالت می‌تواند تلفن همراه، ایرباد، تبلت و هر دستگاه دیگری را که از طریق آن تغذیه می‌کنید، دچار اختلال و آسیب‌دیدگی کنند که برخی از این آسیب‌ها جبران ناپذیر بوده یا هزینه‌های گزافی برایتان به همراه دارد.

خرید کابل شارژر شیائومی اصل از فروشگاه جی اس کالا

جنس کابل شارژر

بهترین راهکار برای جلوگیری از خرابی کابل شارژر

بعد از اینکه نشانه های خرابی کابل شارژر را مشاهده کردید در اولین فرصت باید آن را جایگزین کنید. اما راهکارهایی برای بالا بردن طول عمر کابل شارژر شما نیز وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید علل خرابی کابل شارژر را به حداقل برسانید.

  • محافظ فنری یا پلاستیکی: یکی از آسان‌ترین کارهایی که برای محافظت از کابل خود می‌توانید انجام دهید، استفاده از محافظ‌های فنری و پلاستیکی است. این محافظ‌ها به دور کابل شما پیچیده شده و از کشیدگی، له شدگی، پارگی و حتی گره‌خوردگی آن‌ها جلوگیری کنند. این محافظ‌ها ایمنی و دوام کابل‌ها را تا حد زیادی بالا برده و به شما این امکان را می‌دهند تا مدت‌ها بدون مشکلی از آن‌ها استفاده کنید.
  • نحوه صحیح جمع کردن کابل: هرگز کابل شارژر خود را تا نزید، بلکه آن‌ها را باید به صورت دایره‌ای جمع کنید تا شکل سیم‌های داخلی آن تغییر نکرده و دچار مشکل نشود.
  • بافتن نخ دور کابل: اگر از افرادی هستید که اهل هنر هستند، از نخ، کاموا و… که برای بافت دستبندها مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توانید استفاده کنید و آن را به دور کابل خود بپیچید تا دوام آن بالاتر برود.

راهکار جلوگیری از خرابی کابل شارژر

جمع‌بندی

علل خرابی کابل شارژر شما می‌تواند موارد متفاوتی باشد، حتی در صورتی که این اتفاق برایتان به دفعات می‌افتد، هر مرتبه می‌تواند دلیل متفاوتی داشته باشد. لذا موارد خطرناک برای کابل شارژر خود را شناخته و از آن‌ها جلوگیری کنید تا بتوانید برای مدت‌های زیادی از این قطعه استفاده کنید. البته جنس و دوام کابل و همچنین اصل بودن کابل‌ها را نباید نادیده گرفت. بنابراین کابل‌های شارژر اصلی تهیه کنید تا علاوه بر طول عمر بسیار بالا، ایمنی دستگاه‌های شما را نیز تضمین کند.

یک نظر

  1. کابل شارژرایفون 13 دارید شما؟چنده؟

پیگیری ها و Pingbacks

  1. […] اندازه دقت داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد علل خرابی کابل شارژر، می توانید به مقاله جامعی که در این زمینه نوشته شده […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی : 09120341508 | پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 الی 24