گوشی های ضدآب

طریقه تشخیص ضد آب و مقاوم بودن گوشی در برابر گردوخاک پیام بگذارید

در سبک زندگی امروزه که با گوشی‌های هوشمند و دنیای آنلاین گره خورده است، ضد آب بودن گوشی برتری چشمگیری محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر شرکت‌هایی مانند اپل و سامسونگ در تبلیغات محصولاتشان، بر ضد آب بودن گوشی‌های تولید شده خود تاکید زیادی داشته‌اند؛ اما ضد آب بودن گوشی دقیقاً به چه معناست؟ آیا می‌توان به این تبلیغات و ویژگی‌های ذکر شده در سایت‌های فروشگاهی اطمینان کرد؟ اگر شما هم مطمئن نیستید که گوشی‌تان ضد آب و گردوخاک است یا خیر، در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی موضوع تشخیص ضد آب بودن موبایل و مقاومت گوشی در برابر گردوخاک بپردازیم.

منظور از گوشی ضد آب و مقاوم در برابر گردوخاک چیست؟

امروزه با توجه به کمپانی‌های متعدد تولید کننده گوشی‌های هوشمند و بازار رقابتی که وجود دارد، وقتی که یک گوشی، قابلیت استفاده در شرایطی مثل استخر، حمام، استفاده در جنگل و بیابان و نگه داشتن آن با دست خیس را داشته باشد، طرفداران بیشتری پیدا می‌کند؛ در واقع هر چقدر یک گوشی مقاوم‌تر باشد و در شرایط مختلف از آسیب محافظت شود، می‌تواند سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرد.
سؤالی که همواره وجود دارد این است که، ضد آب بودن گوشی به چه معناست؟ مفهوم مقاومت گوشی در برابر گردوخاک چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید به ip یا همان درجه حفاظت بین‌المللی اشاره کنیم. هر گوشی هوشمند یک آی پی دارد که نشان دهنده مقاومت و قدرت آن گوشی در برابر عوامل خارجی است. ضد آب بودن گوشی و مقاومت آن در برابر گردوخاک را به کمک این آی پی می‌سنجند.

کابل شارژر آیفون

عبارت ip در گوشی ضد آب چگونه است؟

برای بررسی میزان مقاومت گوشی خودتان باید به عبارت ip آن نگاهی بیندازید؛ رتبه آی پی، با حروف ip در کنار یک یا دو عدد که بعد از آن قرار می‌گیرد، تشکیل شده است. هر کدام از اعدادی که کنار حروف ip می‌آید بیانگر یک ویژگی است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم. استاندارد رایج برای دستگاه‌های تلفن همراه 67ip و 68ip است. اولین شماره در این کد، درجه حفاظت در برابر مواد جامد خارجی مانند گردوغبار است که از صفر تا 6 متغیر است؛ دومین عدد نشان دهنده درجه حفاظت در برابر رطوبت است که درجه بندی آن با توجه به میزان مقاومت گوشی، از صفر تا ۸ متغیر است.

گوشی ضد آب

اگر هنگام بررسی آی پی گوشی خود به این مورد برخورده‌اید که به جای یکی از آن اعداد، حرف (X) جایگزین شده بود، به این معناست که آن دستگاه برای محافظت در آن شرایط مورد آزمایش قرار نگرفته است؛ به‌عنوان‌مثال 7IPX نشان می‌دهد که دستگاه تا ۳۰ دقیقه پس از غوطه‌ور شدن تا عمق یک متر هم در برابر آب محافظت می‌شود، اما در برابر ورود گردوغبار آزمایش نشده است.
در جدول زیر با تمام سطوح مقاومت در برابر عوامل خارجی آشنا خواهیم شد.

عدد اول: مقاومت در برابر گردوخاکعدد دوم: مقاومت در برابر رطوبت
بدون محافظت0بدون محافظت0
محافظت از تماس با هر سطح بزرگ1محافظت در برابر قطرات آب و مقاومت 10 دقیقه‌ای در باران خفیف به صورت عمودی1
حفاظت در برابر انگشتان و اجسام مشابه2محافظت در برابر قطرات آب و مقاومت 10 دقیقه‌ای در باران خفیف با زاویه 15 درجه2
حفاظت در برابر ابزار و سیم‌های ضخیم3مقاومت در برابر اسپری آب و باران با زاویه 60 درجه3
محافظت در برابر پیچ‌ها، بیشتر سیم‌ها و اجسام کمتر از 1 میلی‌متر4مقاومت در برابر اسپری آب و باران در همه جهت‌ها4
حفاظت جزئی در برابر گردوغبار5مقاومت در برابر قرار گرفتن زیر شیر آب با فشار کم5
محافظت کامل هنگام تماس با گردوغبار6مقاومت در برابر قرار گرفتن زیر شیر آب با فشار بیشتر در همه جهت‌ها6
مقاومت در برابر غوطه‌ور شدن تا عمق یک متر به مدت 30 دقیقه7
محافظت کامل در برابر آب8

 

نکات استفاده از گوشی‌های ضد آب چیست؟

برای استفاده از گوشی‌های ضد آب باید به نکاتی دقت کنیم؛ یکی از نکات این است که دستگاه‌‌ها و شرایط آزمایشگاهی که مقاومت تلفن‌های هوشمند در آن‌ها آزمایش می‌شود، اجازه استفاده از آب شور را نمی‌دهند و تمام آن درجه‌بندی و مقاومتی که برای گوشی‌های ضدآب گفته شد در رابطه با آب شیرین است، پس بهتر است برای استفاده از گوشی‌های ضد آب، حتی با مقاومت کامل هم در آب شور احتیاط بیشتری به خرج دهیم. در اکثر آزمایشگاه‌ها گوشی‌های هوشمند در دمای ۱۵ تا ۳۵ درجه آزمایش می‌شوند، پس بهتر است از استفاده آن‌ها در سونا و وان آب گرم خودداری کنیم.
باید بدانیم که حتی قوی‌ترین گوشی‌های ضدآب هم نقطه ضعف‌هایی مانند میکروفون، اسپیکر، دکمه‌ها و پورت‌ها دارند که آب به راحتی می‌تواند از میان آن‌ها وارد دستگاه شود و به بدنه و نمایشگر آن آسیب وارد کند، پس بهتر است بی‌دلیل آن‌ها را وارد آب نکنیم. برای خشک کردن گوشی خیس شده، هرگز از سشوار استفاده نکنید؛ بهترین راه قرار دادن گوشی در یک کیسه برنج خام است، زیرا برنج رطوبت را به خوبی به خود جذب می‌کند یا استفاده از ژل سیلیکا که در این شرایط نیز یک راه نجات است.

چه مدل گوشی‌هایی از اپل و اندروید ضد آب هستند؟

اکنون نگاهی بیندازیم به مدل‌های مختلف اپل و اندروید که ضد آب هستند. در بین گوشی‌های پرچمدار، آیفون سری ۱۲ و همچنین آیفون سری ۱۱ با 68ip مقاوم‌ترین‌ها هستند؛ در بین گوشی‌های سامسونگ نیز گلکسی سری 21s و سری 20s همچنین گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۱۰، علاوه بر آن گوشی‌های سری ردمی نوت ۱۰ شیائومی، گوشی‌های گوگل پیکسل ۵ و گوشی وان پلاس ۹ پرو، همگی با 68ip مقاوم‌ترین گوشی‌های اندروید هستند. در میان گوشی‌های میان رده نیز آیفون SE با 68ip و گوشی‌های گلکسی 72A و 52A با 67ip از بهترین‌ها هستند.

کلام آخر

در این مقاله، در خصوص تشخیص ضد آب بودن موبایل و مقاومت گوشی در برابر گردوخاک صحبت کردیم، با درجه حفاظت بین‌المللی و درجه‌بندی آن آشنا شدیم و در نهایت بهترین گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده بازار را از نظر ضد آب و گردوغبار بودن معرفی کردیم. در صورتی که تمایل دارید راهکارهای مختلف در خصوص انواع گجت‌ها و عیب‌یابی آن‌ها را یاد بگیرید به سایر مقالات وبلاگ ما سر بزنید. از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی : 09120341508 | پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 الی 24