تعویض باتری

بررسی علت باد کردن باتری گوشی سامسونگ، هوآوی و آیفون پیام بگذارید

گوشی‌های موبایل از جمله ابزاری هستند که تقریبا تمام تایم روز خود را با آن سپری می‌کنیم؛ در واقع این ابزار جزو وسایلی است که برای انجام دادن هر کاری به آن احتیاج داریم؛ اما گاهی ممکن است که باتری گوشی دچار مشکلاتی از قبلی باد کردن شود که امروز تصمیم داریم درباره موضوع « علت باد کردن باتری گوشی » با شما صحبت کنیم.

بخش عظیمی از وسایل الکترونیکی اعم از انواع لپ‌تاپ، گوشی و تبلت‌ها از باتری‌های لیتیومی درست می‌شوند؛ در واقع هر چه ابعاد این باتری‌ها کاهش پیدا می‌کند، کارایی وسایل الکترونیکی نیز افزایش می‌یابد.

باتری‌های لیتیومی از چگالی بالای انرژی برخوردار هستند که این ویژگی مشکلاتی از قبیل پایداری کم  و واکنش‌پذیر بودن را در بر دارد؛ این باتری‌ها در یک فضای کوچک محبوس شدند که تحت فشار بالایی قرار دارند و هنگامی که به صورت مکرر در سیکل شارژ شدن و یا افزایش دما قرار گیرند، دیگر کیفیت سابق خود را از دست می‌دهند و ممکن است مشکلات متعددی همچون جرقه و آتش‌سوزی را ایجاد کنند.

اگر مدت‌های طولانی است که از باتری موبایل خود استفاده می‌کنید، باید بدانید که باتری موبایلتان دچار فرسودگی شده و باید تعویض شود؛ باتری‌های موبایل براثر استفاده مکرر دچار خرابی و کهنگی می‌شوند و احتمال اینکه ماده قابل اشتعال از آن‌ها نشت کند، بسیار زیاد است؛ زیرا پارتیشن‌های باتری درون یک فضای کوچکی قرار گرفتند که براثر فشار وارد شده،  ممکن است گازهای خطرناکی از آن آزاد شود؛ در نتیجه شاهد باد کردن باتری موبایل خواهید شد؛ البته گفتنی است که این گازها درون یک لایه محافظ باتری، محبوس هستند که باعث انفجار نشوند؛ اما در بسیاری از مواقع شاهد بروز این دست از حوادث خطرناک بوده‌ایم.

علت باد کردن باتری گوشی چیست؟

باتری اورجینال سامسونگ
از باتری‌های باد کرده به هیچ وجه استفاده نکنید.

 

باد کردن باتری گوشی جزو آن دست از خرابی‌هایی است که اغلب مواقع به راحتی با چشم قابل دیدن است؛ ممکن است تا به حال برایتان پیش آمده باشد که هنگام جا انداختن باتری موبایل، درب پشت گوشی بسته نشود؛ یا حتی در مواقعی که درب پشت گوشی را می‌بندید، متوجه شوید که درب دچار ترک و درنتیجه شکستگی شده است؛ به راستی که علت باد کردن باتری موبایل چیست؟ با ما همراه باشید تا این موضوع را به صورت کاملا تخصصی بررسی کنیم.

معمولا بادکردن باتری در گوشی‌های موبایل به دو صورت رخ می‌دهد:

  1. گاز؛
  2. جامد.
  • باتری‌های لیتیومی که توسط کمپانی‌ها تولید و طراحی می‌شوند از یک برچسب جهت معرفی باتری برخوردار هستند که گاهی ممکن است این برچسب‌ها دارای چندین منفذ هوایی باشند که اجازه خروج گازها را ندهند؛ پس از مدتی با فعال شدن باکتری‌ها، مقداری گاز آزاد می‌شود که وجود این برچسب اجازه خروج گاز را نمی‌دهد؛ بدین ترتیب باتری باد می‌کند؛
  • گاهی اوقات ممکن است براثر فعل و انفعالات شیمیایی، واکنش‌هایی رخ دهد که سرآمد آن تنها ایجاد متریال جامد در باتری شود؛ در این حالت نیز باتری کمی باد می‌کند و از شکل اولیه خود خارج می‌گردد.

نکته مهم: گاهی اوقات باتری گوشی به حدی باد می‌کند که با چشم مسلح به آسانی قابل مشاهده است؛ اما گاهی نیز این ورم ممکن است جزئی باشد؛ در چنین حالتی حتما به جزئیات و تغییرات کوچکی که در پشت گوشی ایجاد می‌شود، دقت کنید؛ به طور مثال اگر درز و شکاف موجود در گوشی موبایل بیشتر شده است و یا درب پشت گوشی به راحتی گذشته بسته نمی‌شود، باتری گوشی دچار باد کردن و تغییر سایز شده است.

برخی اوقات باد کردن باتری موبایل و یا تورم نتیجه ایجاد یکسری فرآیندهای شیمیایی نظیر اکسیداسیون و یا الکترولیت است؛ در واقع اکسیداسیون بیشتر در مواقعی رخ می‌دهد که باتری تحت گرمای بیش از اندازه قرار می‌گیرد؛ ناگفته نماند که اگر از شارژرهای بی‌کیفیت برای شارژ کردن موبایلتان و یا از روش‌های اشتباه شارژ کردن استفاده کنید، ممکن است این مشکل ایجاد شود.

همچنین بخوانید: آشنایی با نشانه و علائم خرابی باتری موبایل

روش‌های تعمیر باتری باد کرده

خرید باتری اورجینال ایفون
باتری گوشی موبایل را داخل فریزر نگذارید.

شاید برای شما هم این موضوع پیش آمده باشد که متوجه شوید ال سی دی موبایلتان کمی تغییر کرده است؛ یعنی تصور کنید که به قسمت مرکزی تاچ اسکرین گوشی کمی فشار وارد شده و این ناحیه دچار آسیب و خرابی شده است؛ در چنین حالتی شاید حتی تصور کنید که اثرانگشت شخصی روی صفحه نمایشگر گوشی وجود دارد و سعی کنید که این قسمت را با پارچه مخصوص تمیز کنید؛ اما اگر در این هنگام درب پشتی گوشی موبایلتان را باز کنید این لکه از بین می‌رود و در نتیجه رنگ نمایشگر به حالت عادی خود بازمی‌گردد؛ این موضوع به معنای این است که باتری متورم است و استفاده از آن موجب بروز حوادث ناگواری می‌شود؛ پیشنهاد می‌کنیم پس از روبه‌رو شدن با این صحنه، دیگر از باتری متورم استفاده نکنید و حتما آن را تعویض کنید.

یکی از سوالات متداولی که اغلب کاربران از ما می‌پرسند این است که برای تعمیر یا درست کردن باتری موبایل باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟ آیا با قرار دادن باتری باد کرده درون فریزر این مشکل برطرف می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم خیر. قرار دادن باتری باد کرده درون فریزر هیچ‌ تاثیری در رفع این موضوع ندارد؛ زیرا فرآیندهای شیمیایی که از قبل صورت گرفتند، به هیچ‌وجه با تغییر دما اصطلاح پذیر نیستند؛ بلکه تنها راه‌حل منطقی برای برطرف کردن آن، این است که یک باتری جدید را جایگزین کنید؛ همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، باد کردن باتری موبایل حاصل آزاد شدن گازهایی است که در برخی مواقع موجب آتش‌سوزی می‎گردد و بدین ترتیب سلامت گوشی شما را به خطر می‌افکند.

نکته: پیشنهاد می‌کنیم برای خرید و اطلاع از قیمت باتری گوشی موبایل فروشگاه معتبر جی اس کالا را انتخاب کنید.

خرید باتری مویابل

به طور معمول باتری‌هایی که توسط کمپانی‌های معتبر جهانی تولید می‌شوند، دارای گارانتی 6 ماهه هستند؛ این مسئله بدین معناست که شما با خیالی آسوده می‌توانید به مدت 6 ماه از باتری خود استفاده کنید؛ البته ناگفته نماند که در صورت استفاده درست از این محصول، می‌توانید عمر مفید آن را به حداکثر 1 سال نیز افزایش دهید؛ بنابراین طرز استفاده از باتری موبایل مسئله بسیار مهمی است و زمانی که به خوبی از باتری موبایلتان استفاده نکنید، به طور قطع دچار آسیب و خرابی می‌گردد.

استفاده از گوشی موبایل در هنگامی که به شارژر متصل است، متصل ماندن گوشی به شارژر طی زمان‌های بسیار طولانی از جمله مواردی است که باعث بروز آسیب به باتری موبایل و منقبظ و منبسط شدن آن می‌گردد.

توصیه بسیار مهم: در نظر داشته باشید که هرگز باتری گوشی خود را درون فریزر قرار ندهید؛ زیرا این امر نه تنها در درست شدن باتری هیچ تاثیری ندارد، بلکه ممکن است تترافلوئوراتن موجود در فریزر با ترکیبات شیمیایی باتری موبایل واکنش نشان دهد؛ این کنش شیمیایی در بسیاری از مواقع موجب ایجاد جرقه و در نتیجه صدای مهیب انفجار می‌گردد.

باتری باد کرده را چگونه دور بیاندازیم؟

بهترین باتری ایفون
باتری‌های باد کرده بسیار خطرناک هستند.

باتری‌های باد کرده همان طور که می‌دانید بسیار خطرناک هستند؛ زیرا احتمال حریق به وسیله آن بسیار بالاست؛ بنابراین پس از اینکه متوجه تورم در آن شدید، دیگر نباید از این باتری خراب استفاده کنید؛  همچنین در نظر داشته باشید که گوشی موبایلتان نیز نباید بلافاصله مورد استفاده قرار دهید؛ هنگامی که باتری دچارتورم می‌شود، دیگر هیچ اقدامی این مشکل را برطرف نمی‌کند؛ علاوه‌بر آن استفاده از گوشی موبایل نیز منجر به انفجار می‌شود.

همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم، باتری‌های باد کرده جزو زباله‌های خطرناک به حساب می‌آید که نباید مانند سایر زباله‌ها آن را دور بیاندازید؛ در این قسمت دو نمونه از روش‌هایی که در زمان دور انداختن این محصول باید انجام دهید را به شما می‌گوییم.

  1. باتری را درون یک ظرف پر از آب و نمک قرار دهید؛
  2. باتری را به لامپ برق متصل کنید تا شارژ آن به صورت کامل تخلیه گردد.

نکته کلیدی: اینکه از بین روش‌های اعلام شده کدام یک برایتان مناسب‌تر است، موضوع بحث ما نیست و کاملا به تصمیم شما بستگی دارد؛ اما نکته‌ای که حائز اهمیت است و باید در نظر داشته باشید، این است که اگر از روش دوم یعنی اتصال باتری به لامپ استفاده می‌کنید، حتما از لامپ هالوژنی 12 یا 20 ولت برای تخلیه شارژ باتری استفاده کنید؛ زیرا اتصال این لامپ برایتان آسان‌تر و امن‌تر است؛ همچنین اگر می‌خواهید سرعت انجام این فرآیند افزایش یابد، چندین لامپ را به صورت موازی به یکدیگر متصل کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، تخلیه شارژ باتری انجام گردد؛ زمانی که دیگر باتری‌ها روشن نشدند، یعنی شارژ باتری موردنظرتان به اتمام رسیده است و شما باید بلافاصله باتری باد کرده را به نزدیک‌ترین مرکز دفع زباله تحویل بدهید.

  • به هیچ عنوان باتری باد کرده را با دست فشار ندهید؛ زیرا این امر موجب سوراخ شدن باتری می‌شود و بدین ترتیب ممکن است که ترکیبات شیمیایی موجود در باتری از آن خارج گردد و با اکسیژن هوای محیط واکنش‌های شیمیایی ایجاد کند؛
  • اگر گوشی شما از آن دست مدل‌هایی است که باتری آن قابل تعویض است، حتما این کار را به آرامی انجام دهید، سپس قسمت‌هایی از باتری که لخت است را با کمک چسب برق بپوشانید؛ این امر باعث می‌شود که در صورت تماس باتری با یک جسم خارجی اتفاق ناگواری رخ ندهد؛
  • باتری باد کرده را در یک محل خشک و خنک به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و دقت داشته باشید که باتری با هیچ ماده قابل اشتعالی تماس پیدا نکند؛

اگر گوشی شما جزو مدل‌هایی است که نمی‌توانید درب پشت گوشی را از آن جدا کنید، حتما در اسرع وقت به یکی از مراکز تعمیر گوشی موبایل مراجعه کنید تا آن‌ها، باتری موبایلتان را خارج کنند؛ زیرا این مراکز مجهز به ابزارهای خاصی هستند که انجام این فرآیند به صورت کاملا ایمن انجام می‌گیرد.

همچنین بخوانید: چگونه طول عمر و سلامت باتری گوشی آیفون را افزایش دهیم؟

بررسی علت باد کردن باتری گوشی سامسونگ و باد کردن باتری ایفون

باد کردن باتری گوشی
از شارژرهای غیراصل برای شارژ کردن موبایلتان استفاده نکنید.

در این قسمت تصمیم داریم علت باد کردن باتری گوشی سامسونگ و همچنین علت باد کردن باتری ایفون را مورد بررسی قرار دهیم تا براساس این اطلاعات با چنین مشکلاتی مواجه نشوید.

استفاده از شارژر بی‌کیفیت و غیراصل

استفاده از شارژر غیراورجینال و بی‌کیفیت یکی از دلایلی است که موجب باد کردن باتری ایفون می‌شود؛ در حقیقت استفاده از باتری اورجینال یک امر کاملا ضروری است که هنگام اتصال شارژر به موبایل باید از کیفیت و اصالت شارژر اطمینان داشته باشید؛ برخی از افراد در زمان خرید شارژر موبایل فریب قیمت‌های بسیار پایین برخی از فروشگاه‌های نامعتبر را می‌خورند و تصور می‌کنند که خرید یک شارژر ارزان قیمت، برایشان بسیار مقرون به صرفه است؛ اما باید بدانید که این تصور درست نیست؛ زیرا این شارژرها براساس استانداردهای لازم تولید نمی‌شوند و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به باتری موبایلتان وارد می‌کنند.

شارژرهای اورجینال تحت نظارت و استانداردهای مورد تایید طراحی و تولید می‌شوند؛ اگر از این شارژرها به خوبی استفاده کنید، طول عمرشان نیز افزایش می‌یابد؛ همچنین مکانیزم طراحی شارژرهای اورجینال به نحوی است که از خرابی و آتش‌سوزی جلوگیری به عمل می‌آورد؛ شارژرهای غیراورجینال در نگاه اول شاید قیمت پایین و فریبنده‌ای داشته باشند به نحوی که شما را ترغیب به خرید کنند؛ اما در دراز مدت، هزینه‌های بسیار زیادی را برای شما برجای می‌گذارند که به هیچ وجه جبران‌پذیر نیست؛ توصیه می‌کنیم برای خرید باتری اصل آیفون به فروشگاه تخصصی جی اس کالا اطمینان کنید.

گرمای بالای

علت باد کردن باتری گوشی سامسونگ گرمای بالاست؛ البته این مورد در رابطه با گوشی ایفون نیز صدق می‌کند؛ پیشنهاد می‌کنیم در زمان‌هایی که دمای باتری و یا شارژر گوشی بالاست از این دو وسیله استفاده نکنید؛ زیرا سرآمد آن باد کردن باتری موبایلتان می‌شود؛ اجازه دهید باتری و یا شارژر مقداری سرد شوند؛ سپس آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید.

دقت داشته باشید که باتری موبایلتان را در مکان‌های گرمی هم‌چون نزدیک بخاری و یا روی داشبورد ماشین در زمان تابش نور خورشید، رها نکنید؛ همچنین در هنگامی که می‌خواهید گوشی خود را به شارژ متصل کنید، حتما توجه داشته باشید که مکان پریز برق، زیر یک پنجره روبه آفتاب نباشد؛ در حالت کلی محل نگهداری باتری باید خشک و خنک باشد.

شارژ کردن بیش از اندازه باتری

بسیاری از افراد عادت دارند که در زمان اتصال شارژر موبایل به باتری، آن را رها کنند و گوشی موبایل چندین ساعت به باتری متصل بماند؛ اگر شما نیز جزو این دست از افراد هستید، هر چه سریع‌تر این عادت را ترک کنید؛ توصیه می‌کنیم حتما در زمان مقرر گوشی را از شارژر جدا کنید؛ زیرا ممکن است ولتاژ شارژر با گوشی موبایلتان ناسازگار باشد و باعث آسیب رساندن به باتری موبایل گردد.

نکته: دلایلی که با شما بررسی کردیم را حتما رعایت کنید؛ تمامی این موارد جزو دلایلی است که باعث آسیب رسانی به باتری موبایلتان می‌شود؛ بنابراین اگر شما صاحب گوشی هواهوی، سامسونگ، آیفون و … هستید باید این موارد را جدی بگیرید تا با این مشکلات مواجه نشوید؛ اما گاهی ممکن است که نیاز به تعویض باتری موبایل خود پیدا کنید؛ به همین دلیل نیز پیشنهاد می‌کنیم حتما به مقاله تشخیص باتری اصل سامسونگ و هواوی و آیفون مراجعه کنید تا در زمان خرید این محصول از کیفیت و اصالت کالا مطمئن شوید.

چرا باید جی اس کالا را برای خرید انتخاب کنیم؟

جی اس کالا یکی از برترین فروشگاه‌های لوازم جانبی موبایل است که به صورت حضوری و اینترنتی می‌توانید هر نوع محصولی که موبایلتان به آن احتیاج دارید را خریداری کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات دقیق‌تر از قیمت محصولات حتما به صفحه محصول ما در جی اس کالا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی : 09120341508 | پاسخگویی همه روزه از ساعت 8 الی 24